Comments are closed

KOLEJĄ PONOWNIE DO KARPACZA

Opublikował:

Pierwsza kolej żelazna łącząca Karpacz ze światem ruszyła 130 lat temu w dniu 1 lipca 1895 roku. W 1934 roku tę kolejową linię zelektryfikowano, a w okresie przedwojennym bezpośrednio do Karpacza dojeżdżały pociągi z Berlina, Drezna i Amsterdamu. Przez kolejne lata kolej do Karpacza przeżywała zarówno sukcesy jak i upadki. Głównie względy ekonomiczne zadecydowały o zaprzestaniu pasażerskiego ruchu kolejowego na linii nr 340, a ostatni pociąg z Karpacza odjechał w dniu 2 kwietnia 2000 roku, czyli ponad 25 lat temu.

Przez wiele lat środowiska i organizacje społeczne podejmowały wiele starań o przywrócenie pociągów z Jeleniej Góry przez Mysłakowice do Karpacza. Głos ten był coraz bardziej słyszalny przez samorząd województwa dolnośląskiego.

Radni Sejmiku Województwa Dolnośląskiego po wielu merytorycznych dyskusjach (głównie na posiedzeniach Komisji Polityki Rozwoju Regionalnego i Gospodarki, której przewodniczyłem) na sesji w dniu 30 października 2014 roku uchwalili „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Województwa Dolnośląskiego”. Sygnalizowano w nim wyraźnie konieczność wznowienia regionalnych połączeń pasażerskich na liniach kolejowych do Kowar i Karpacza przez Mysłakowice.

Niemniej jednak zarządca infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w czerwcu 2015 roku rozpoczął starania zmierzające do likwidacji zarówno linii kolejowej nr 308 (Jelenia Góra – Mysłakowice – Kowary) jak i nr 340 (Mysłakowice – Karpacz). Działania podjęte zarówno przez samorząd województwa jak i lokalne środowiska miłośników kolei pozwoliły na wstrzymanie tej procedury.

Biorąc pod uwagę fakt, iż wznowienie połączeń kolejowych na tych liniach kolejowych uzależnione było przede wszystkim od poprawy ich stanu technicznego poprzez ich kompleksową rewitalizację, w dniu 17 maja 2016 roku. Zarząd Województwa Dolnośląskiego podjął uchwałę w sprawie wyrażenia woli przejęcia odcinków linii kolejowych położonych w granicach województwa dolnośląskiego, w tym m.in. do Kowar i Karpacza oraz z Gryfowa Śląskiego przez Mirsk do Świeradowa Zdroju. Podobną uchwałę w tej sprawie we wrześniu 2016 roku podjął również Sejmik Województwa Dolnośląskiego.

Rozpoczęcie prac rewitalizacyjnych i reaktywacyjnych nieczynnych, niekiedy od wielu lat, linii kolejowych było oczekiwane nie tylko przez lokalne społeczności. Spółka PKP S.A. nieodpłatnie przekazała samorządowi województwa dolnośląskiego linie kolejowe nr 308 i nr 340, a Dolnośląska Służba Dróg i Kolei zleciła opracowanie studium wykonalności dla tychże linii, które w maju 2020 roku zostało przedstawione.

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei (DSDiK) od 2022 roku prowadziła rewitalizację trasy z Jeleniej Góry przez Mysłakowice do Karpacza. Zadanie podzielono na dwa etapy. Pierwszy dotyczy rewitalizacji linii z Jeleniej do Mysłakowic (linia nr 308) a drugi odcinka od Mysłakowic do Karpacza (linia nr 340).

Od 15 czerwca 2025 roku pociągi Kolei Dolnośląskich ponownie będą łączyć Karpacz z regionalnym i krajowym otoczeniem. Podejmowane przez samorząd województwa działania to zatem skuteczna odpowiedź na wieloletnie oczekiwania mieszkańców. Przejmowanie i uruchamianie kolejnych tras ma dla nas ogromne znaczenie w walce z wykluczeniem komunikacyjnym oraz dla poprawy obsługi ruchu pasażerskiego, a w przypadku linii do Karpacza będzie również ważnym impulsem do rozwoju turystyki w regionie. Nie ulega także wątpliwości, że przejazd koleją w terenie górzystym jest przy tym atrakcją turystyczną samą w sobie.

Written by